94
BİZDEN
HABERLER
Güral Sapanca ve Güral Afyon otelleri ve Zafer
Havalimanı’nın iç ve dış cephe duvarlarını, çalışmalarına
Sema Güral Sürmeli tarafından kurulan fabrika
bünyesindeki seramik atölyesinde devam eden Seramik
Sanatçısı Zeliha Yılmaz’ın seramik panoları süslüyor.
T
oprağın insanla buluşması önce eller va-
sıtasıyla başladı. Sanki özünü disipline
edermişçesine onu yoğurdu insan, biçimlendirdi;
şekil verdi ve adeta sabrını ölçmek için günlerce
bekletti, kuruttu, nemini aldı... Kalıcı ve dayanıklı
olması için yüksek ateşlerde pişirdi. O da böyle-
ce dimdik durdu insan gibi. Bu kadar zahmetten
sonra toprağın mutlaka bir ödülü olmalıydı: Bu
yüzden insanoğlu onu rengarenk boyadı, sırladı
ve parlattı. İşte kısaca özetlediğimiz toprağın bu
macerasının sonundaki ismi artık ‘seramik’ti ve
hiç kimse ona ‘toprak’ diyemezdi. İnsanın ge-
çirdiği serüven de tıpkı böyle değil miydi? Dün-
yaya adımını attı, gelişip büyüdü ama ismi hep
‘insanoğlu’ idi. Ona verilen bu isim, bir dilekti
aslında… İleride, gerçek bir insana dönüşsün
diye edilen bir duaydı bu, çünkü henüz hamdı.
Ancak insani özelliklerini kazanmış biri dimdikti,
dosdoğruydu. Yani toprağın kendisi ile aslı top-
rak olan insan arasında hiçbir fark yok!
Toprağın pişirilmesi ile ortaya çıkan çini, ilk
Müslüman Türk Devletini kuran Karahanlılar
döneminde kullanılmaya başlanmış. Türkler,
çok eski tarihlerden beri binalarını çinilerle süs-
lemişler. Kalıcı, renkli ve hammaddesi toprak
olduğu için en çok tercih edilen süsleme üslup
ve malzemesi, çini ve seramik olmuş. Seramik
Sanatçısı Zeliha Yılmaz da bu süsleme sanatına
gönül verenlerden. Güral Sapanca ve Güral Af-
yon otellerinin iç ve dış cephe duvar yüzeylerin-
de onun seramik panoları yer alıyor.
Toprağın ateşle dansı
Güral Afyon
Güral Afyon Otel’in ön giriş
cephesinde iki adet birbirine
bakan stilize kuş deseni
uygulanmış. Bu çalışmaların
çıkış noktası, Türk çini
sanatında kullanılan stilize
bitkisel motiflerin yanı sıra,
kuş motiflerine de yer vermek
olmuş. Mavinin hakim olduğu
panolarda lacivert, yeşil ve
kırmızı kullanılmış. Tamamı
elde şekillendirilen panolardaki
kuş ve bitkisel motifler çini
bir tabaktan yükselerek
ve toprakla can bularak
ayaklanmış gibi heybetli
duruyor.
Otelin dış cephelerine
uygulanan kafe balkonlarında
iki adet balık, iç bahçede
bir adet tavus kuşu, balo
salonunun balkonunda bir
adet çiçek motifi ve havuz
cephelerinde seramik
boncuklardan oluşan iki adet
çalışma bulunuyor. Boncuklu
panolarda, farklı ebatlardaki
boncuklar kendi içlerinde
kompoze edilerek otelin
nazarlığı edasında duvarlara
uygulanmış. İç mekan
duvarlarında ise tüm merdiven
ve asansör boşlukları, lobi ve
kadınlar havuzunda seramik
panolar çalışılmış.
V