NG Dergi - Sayı 28 - page 26

Murassa çalışmalarıyla öne çıkıyor
M
esleğin pek çok erbabı gibi Hıraç Aslanyan da kuyumcu
bir aileye doğmuş. Ustası aynı zamanda amcası olan Ha-
gop Aslanyan. Aşkla bağlı olduğu zanaatıyla tanışması ise, 1975
yılında Kapalıçarşı’nın en özel mekanlarından biri Zincirli Han’da
olmuş. Bir yandan lise eğitimine, tatillerde de mesleki eğitimine de-
vam etmiş; ardından yurtdışında Viyana, Köln, Amsterdam, Brük-
sel, Paris gibi farklı yerlerde sanatına dair teknik ve vizyonunu geliş-
tirip 1986’da kendi atölyesini açmış. Cağaloğlu’ndaki atölyesinde
Doğu-Batı sentezini yaratan takılar üretmeye başlamış. Yıllar içinde
kendi stilini oluşturan Aslanyan, 2008’de ise kuyumculuk sanatını
yaşatmak ve bu sanat dalında kuşaklar arası köprü olabilmek ama-
cıyla tecrübelerini aktardığı Mahrec Sanatevi’ni kurmuş. Özellikle
değerli bir objeyi değerli maden ve taşlarla bezeme ustalığı olan
‘murassa’ çalışmalarıyla öne çıkan Aslanyan, murassanın Osmanlı
Saray Sanatları içinde işçiliği ve üretimi en zor çalışmalardan biri
olduğunun altını çiziyor. “Osmanlı’da murassa sanatı Zergeran bö-
lüğü tarafından üstlenilmişti. Zergeran bölüğü kuyumculuğun çeşitli
dalları olan sade, mine, cila, yaldız, ocak, mıhlama, ajur, sıvama,
döküm (kum), savat ve tombakta ustalaşmış sanatkarlardan olu-
şur. Bugün bu zanaat dallarının birçoğu kaybolmaya yüz tuttu ya
da yok oldu. Burada yapmış olduğumuz naçizane işlerle, gelenek-
sel kıymetli murassa sanatını yaşatmaya çalışıyoruz.”
26
ZANAAT
KUYUMCULUK
Hıraç Aslanyan/
Geleneksel mücevher ustası
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...100