Previous Page  66 / 116 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 116 Next Page
Page Background

YAŞAM

TASARIMCI

dan bir sene Paris’e gidip tam tersini oku-

dum. Les Ateliers’de aşırıya kaçan, kitsch’e

kayan, daha dekoratif odaklı bir tasarım

anlayışı hakimdi. İyi bir okuldu, altı-ye-

di ay kaldım. Sonra dört-beş ay orada bir

profesörümün ofisinde çalıştım. Arik Levy

ile çok iyi arkadaş olduk. Bir gün parti dü-

zenliyormuş; “Gelmek zorundasın çünkü

Michele de Lucchi’nin menajeri de geli-

yor,” dedi. Onunla tanıştım. Bir gün sonra

görüştük, işlerimi gösterdim. “Ne zaman

istersen gel,” dedi. Bir hafta içinde to-

parlanıp Milano’ya Michele de Lucchi’ye

gidip çalışmaya başladım. Ama yine de

Stuttgart’ı bitirmemiştim daha. Stuttgart’a

dönmeden nereye gidebilirim dedim ve

Amerika’da karar kıldım. Eames, Knoll

ve Herman Miller’ın yuvası Amerika. Sırt

çantamı alıp Los Angeles’a gittim. Bir gra-

fik tasarım firmasında çalıştım. Ama oraya

sadece çalışmak için gitmedim, hayatı da

yaşamak gerekiyor. California’ya gidip sa-

dece çalışmak olur mu?Motosikletle ülkeyi

dolaştım. Almanya, Fransa, İtalya ve Ame-

rika tasarım haritasını kaplamıştım. Ardın-

dan Stuttgart’a gidip son derslerimi verdim

ve Milano’ya döndüm.

Bu kadar gezdikten sonra

Milano’ya neden dönmek istediniz?

Milano’dan ayrılmadan önce Michele ile

anlaşmıştık; istediğim zaman dönebile-

ceğimi söylemişti. İlk olarak; Michele de

Lucchi için gerçekten dönmek istedim.

Yaptığım altı-yedi aylık staj yetmedi ve

daha çalışmak istedim. Tasarım bölümün-

de yavaş yavaş yükseldim ve bölümden

sorumlu oldum. İkinci olarak; Milano tasa-

rımcılar için çok çekici bir şehir, çünkü bü-

tün tasarımmarkaları burada ve inanılmaz

bir tecrübe var. Sabah bir firmayla, öğlen

başka bir firmayla görüşebiliyorum. Türki-

ye, Almanya ve Fransa’da bunu yapamam.

Üçüncüsü; Milano çok güzel bir yer! Yeni

gelenler, turistler sevmiyor ama bu şehri

yaşadıktan sonra tadını almaya başlarsın.

Çalışmak ve tatiller için çok iyi. Yazın de-

niz, kışın kayak merkezleri bir buçuk saat

uzaklıkta. Pozisyonu şahane!

Hala başka bir yere gitme şansınız

olsa, neresi olurdu ve neden?

Tokyo! İlk gittiğimde gerçekten aşık oldum.

Normal otellerde de kaldım, geleneksel

ahşap yerde matta yatılan otelde de, kap-

sül odalı otelde de... Çok yeni bir deneyim.

Zamanda biraz geri gidebilsem gerçekten

Tokyo’ya giderim. İnsanlar çok kibar, ta-

sarım anlayışları güzel. Farklı bir kültür

ama bir noktada çok yakın hissettiğim

saygı üzerine kurulu. Firmalarla çalışırken

dürüst bir ortamdasın. Bu Türkiye’de im-

kansız bir şey! 10 senedir Türkiye’de çalı-

şıyorum ve bazen hiçbir ilerleme yokmuş

10 senedir Türkiye’de

çalışıyorum ve bazen

hiçbir ilerleme yokmuş gibi

geliyor. Tasarımcının hakkı

yeniyor hala. Dört-beş yıl

tasarım bölümü okuyan

birinden bedava iş talep

edilmesi olacak iş değil!”

SEZGİN AKSU

gibi geliyor. Tasarımcının hakkı yeniyor

hala. Dört-beş yıl tasarım bölümü okuyan

birinden bedava iş talep edilmesi olacak iş

değil! Büyük markalar bile buna alıştıkla-

rı için herkese öyle davranılıyor. Herkese

bunu kabul etmeyin diyorum, öneri istenir-

se ücretini talep edin. Bunun için haftalar

boyunca çalışıyorsunuz sonuçta.

İtalya’da tasarımcı ve firma ara-

sında yazılı olmayan ama herkesin

bildiği bir düzen var mı?

Burada bile öneri yaparken her firma öde-

miyor. Türkiye’deki gibi bazı şeylerde bir

fark yok. Yine de çalışma kültürü çok daha

dürüst. Tabii İtalya da sıfırdan başladı, bu

noktaya geldi. Türkiye’nin de ilerlemesi ge-

rekiyor daha. Çok başarılı marka ve tasa-

rımcılar var ama lokal kalıyorlar. Tasarım

66

NG

KASIM-ARALIK 2016