geometrik bezeli çanak çömlekleri bu ko-
nudaki ustalıklarını ortayakoyuyor.Miken
Sanatı geniş ölçüde Girit Sanatı’nın etki-
si altında devam etse de, daha sonraları
yeni formlar ve bezemelerle ortaya çıkan
stil, Protogeometrik seramiğin temeli-
ni oluşturuyor. Geometrik Çağ’da farklı
merkezlerde üretilmiş olmalarına rağmen
seramiklerde görülen çizgi bezemeler, bit-
ki ve deniz hayatı ile ilgilimotifler, pergelli
daireler, zigzag, üçgen, kafes, baklava, düz
ve dalgalı çizgiler gibi geometrik süsleme-
ler ortak özellikler olarak göze çarpıyor.
Orientalizan ve ErkenArkaik Çağlar’a ait
eserlerde aslan, sfenks gibi doğu kökenli
hayvan figürleri, bronz, fildişi ve seramik
eserleri süslüyor. Arkaik Çağ’da bütün
dünyada iki boyutlu olan resim ve kabart-
Batı dünyası porseleni ilkkez 13. yüzyıl so-
nunda,MarcoPolo’nunVenedik’egetirdiği
Çinporselenleri ile tanımış. 17. yüzyıl baş-
larındadenizticaretyollarınıngelişmesiyle
Çin’den getirilenMing porselenlerini top-
lamamerakı, soylular ve zenginler arasın-
dapahalı bir tutkuyadönüşmüş. Bubüyük
talebe cevap verebilmek için Avrupa’da
porselen üretimi çalışmaları başlamış. NG
Koleksiyon’un ilgi çekici bir diğer bölümü
iseHerişKerestecilik. Bubölümmarkanın
kurucusumerhumAli Güral’ın terzilikten
sonra keresteciliğe adım attığı ilk iş yeri.
Burada görülen ağaç biçme makinesi ve
tabela,NafiGüral’ın1961yılındababasının
yanındaçalışmahayatınabaşladığı ve1987
yılında bıraktığı kerestecilik mesleğinden
kalmaeşyalarımuhafazaediliyor.
Osmanlı
ihtişamı
Topkapı Sarayı porselenleri 13.
yüzyıldan 20. yüzyıl başına kadar
uzanan kesintisiz tarihi ve ihraç
porselenlerin gelişim göstermesi
sebebiyle büyük önem taşıyor.
Koleksiyonda bulunan ve pahalı
olmalarından dolayı sadece
sarayda kullanılmak için yapılmış
olanOsmanlı porselenleri iki ayrı
grup içerisinde toplanmış: Eser-i
İstanbul damgalı porselenler ve Yıldız
porselenleri. 18. yüzyılın başlarında
Avrupa’da porselen üretimine
geçilmesiyle porselen sanatı yeni bir
boyut kazanmış, sayıları giderek artan
porselenmerkezlerindenOsmanlı
sultanlarının beğenisine hitap eden
porselenler hediye, sipariş ve satın
alma yoluyla saraylarda yer almaya
başlamış. 18. yüzyılda başlayan bu
ticari ve kültürel hareket, 19. yüzyılda
da devam etmiş. Koleksiyonda yer
alan bölümdeOsmanlı ihtişamının,
sarayda kullanılan silah, kıyafet,
takılar ve diğer objelerin dünyada ilk
defa porselen üzerine uygulanarak
üretilmiş eserler yer alıyor. Çin
porselenlerinin dilimli kenarlarını,
dalga-kayamotifli bordürlerini,
asma yapraklı üzüm salkımlarını,
bulut kıvrımlarını 16. yüzyıl İznik
seramiklerinde görmekmümkün.
Gösterişli elmas, zümrüt, yakut ya
da inciler kullanılarak hazırlanan
takılar, aksesuarlar ve çeşitli objeler
Osmanlı İmparatorluğu’nun ihtişamını
kanıtlar nitelikte. Dolmabahçe ve
Topkapı Sarayı’nda bulunan porselen
vazo, şekerlik ve ibrikler saray için
özel ressamlar ve Türk sanatçılar
tarafından yeniden yorumlanmış.
ma sanatına üçüncü boyut kazandırılarak
perspektif icat edilmiş. Mermer desenli
lekythoslar, oinochoe denilen yonca ağızlı
testiler ve lydiondenilen ayaklı vazolar lo-
kal çanak çömleğin tipik örnekleri olarak
yer alıyor. Klasik Çağ’da Stamno, pelike,
kylix ve amphora en çok kullanılan kap
formları.M.Ö. 4.Yüzyıl’dadahaçok, büyük
boy vazolar, tabaklar yapılmış, üstleri düz
parlak siyah vernikle örtülmüş. Bakır ve
pirinç dövme, döküm veya tornada çekme
yöntemleri ile şekillendirilmiş. Osmanlı
kuyumculuğundamine işçiliği, özellikle 17.
yüzyılının 2. yarısında önemli yer tutuyor.
Naif ressam
merhum
Hüseyin Yüce imzalı
tablolar.
NGKoleksiyon’
da birbirinden farklı
desenlerde çini örnekleri bulunuyor.
Osmanlı
ihtişamını
sembolize eden
miğfer.
eYLÜL-KASIM2015
NG
49