77
Ozan veCananDoğulu; çok yetenekli TaşkıranailesindenMel-
tem,SelinveEser Taşkıran; operadasolist olanlardanCenkBı-
yık, AyşenZülfikar, Suat Suna, DoğanKospançalı; hepsi bizim
öğrencilerimiz oldu. Buda çok gurur veriyor.
Erken yaşta müzik eğitimi almanın çocuklar üzerin-
deki etkileri nelerdir?
Özellikle beş-sekiz yaş arası keman, piyano gibi konularda
müzikeğitimi alançocuklardabeyingelişimi farklı oluyor.Kulak-
ları olsunolmasın, çocuklarlamüzikeğitimi yapılabilir.Bueğitim
ileçok yönlüdüşünmeyealışıyorlar. Sağeli, sol eli ayrı koordine
ederek, ayakla pedal basarak, notaya bakarak, o arada nüans
da yaparak, inişler ve çıkışlarlagelişiyorlar. Profesyonel olmasa
da, piyano çalmak, ritmi kuvvetliyse, ritim enstrümanı eğitimi
almak faydalı oluyor.
Hocalık eğitiminizi sürdürürken, BarışManço ile yol-
larınıznasıl kesişti?
Konservatuarda hocalık yaptığım dönemde yaz tatili için
Bodrum’da, 10 odalı bir otele gittik. OradaBarışManço ve ai-
lesininde tatil yaptığını gördük. Çocuklarımız yaşıttı ve arkadaş
oldular.Çokhoşbir tatil arkadaşlığı oluştu.Ertesi seneyineaynı
otelde karşılaştık. O zaman henüzBarış’ın televizyon programı
yoktuamaprogramprojesi varmış ve tatildensonraTRTproje-
yi kabul etmiş. Manço beni bir cumartesi günü aradı ve içinde
çocuklar içinbir bölümündeolduğu ‘AdamOlacakÇocuk’ adlı
televizyon programı hakkında bilgi verdi. Orada piyano çalma-
mı istedi. Konservatuardabeş yaşından itibarençocuklaraeği-
tim verdiğimiz için seve seve tamamdedim.
‘AdamOlacakÇocuk’ programındaklasikmüziğeyer
veriyormuydunuz?
Barış, programda klasikmüzik çalmamı isterdi. Çünkü bu-
nunbir eğitimolduğunudüşünürdü.Budabenimhoşumagitti.
Ertesi gün çekimler başladı. Her pazar
dört-beşprogramçekiliyor, aralarından
engüzel olanlar yayınlanıyordu.
‘AdamOlacak Çocuk’un içeriği
nasıldı?
Programın çekimleri Galatasaray
Lisesi’ndeki sahnede yapılıyordu. Barış,
‘Ne çalıyoruz bu hafta Mine Abla?’ de-
diğinde ben yanıt veriyor ve o haftanın
klasikmüzikparçasını çalıyordum.Sonra
çocuklar da kendilerince şarkı söylüyor-
du. O zaman şöyle bir tespit yapmıştık:
Çocuklar yaTürkSanatMüziği yadahiç
bir çocuğa yakışmayacak şarkılar söylü-
yor, tonagiremedenşarkıyabaşlıyorlardı.
Ben de ‘Barış, çocuk şarkısı söylesinler’ diyordum. O da ‘Mine-
ciğim, demek ki çocuklara yönelik bir müzik eğitimi veya doğru
dürüst bir çocukşarkısı yok.Dolayısıylabudabirmesajdır’ derdi.
Bukonudabir çözümünüzoldumu?
Bukonuyakafayı taktımveBarış’açocukları içeridebirazha-
zırlamak istediğimi söyledim.Oda ‘Olmazamasenbilirsin’ dedi.
Zorlamak istemedi beni. Programakatılançocuklarınenbüyüğü
yedi yaşında olurdu. Ogün çocuklarla ön hazırlık yaptım. Sonra
sahneye çıktılar. Çalıştırdığım çocuk bambaşka bir şarkı söyledi
ve Barış haklı çıktı. ‘Sen üzülme. Bu işler böyle olmaz, çocuk
bunlar’ derdi.Onun içinprogramdanönceçocuklarlahiçkonuş-
mazdı ve işin tadı, sürprizleri omikrofonunönündeçıkardı.
Programa ilgi nasıldı?
Çokmektupgelirdi. İlkprogramdasadecebeşçocukvardı.
ÇekimbittiğindeBarışçok iyi gittiğini vedevametmek istediğini
söyledi. Amabaşka çocuk yoktu. Program henüz yayınlanma-
dığından bilinmiyordu. Ekipten Tamer Şahin ve Melih Erdem,
İstiklal Caddesi’neçıkıp, annebabalarınelindeçocuklar, ‘haydi
çabuk gelin, BarışManço çekim yapıyor, sizi de çıkaralım de-
yip,’ 15 çocuk toplamışlardı. Her program ve çocukların reak-
siyonları ayrı macera idi.
Programnekadar sürdü?
Yıllarca. Fakat ben iki yıl, 90 program devam ettim. Hafta
arası konservatuara devam edip, her pazar günü de program
çekmekbana çok yoğungelmeyebaşladı. Biraz daprogramın
şekil değiştirmesini istedim. Barış çok tutulan bir şeyi değiştir-
meningereği olmadığını düşündü.
Sizinbirçok kitabınız vealbümleriniz var. ‘AdamOla-
cak Çocuk’lara Klasik Müzik’ adlı son CD’niz hakkında
bilgi verirmisiniz?
Her şeyin ticari düşünüldüğübir dönemdebenklasikmüzik
CD’si yaptım. Bunun çocuklar için bir
eğitim olduğunu düşünüyorum. Onları
çok sesliliğe alıştırmak, zihni de gelişti-
riyor. Klasik müzik dinlemeye alışmak,
alıştırılmakla kazanılıyor. CD’de yer alan
‘MaviTunaValsi’, ‘Ay IşığıSonatı’gibibi-
linen popüler eserlerle çocukları ilk aşa-
mada klasikmüzik vepiyanodinlemeye
alıştırmak istedim. Piyano çalan bir ço-
cukbuparçaları çalabilir veonunçaldığı
parçanın bir CD’de yer alması ona özel
bir duygu verir.Çocuklar içinüçşartımız
var: Müzik enstrümanı çalmak, spor ve
yabancı dil…Bu üçü eğitimin yanı sıra,
çocuklar içinde çok önemli.
O
CD kapağınaMineMucur’un
oğluYiğit’inprogramda yer
aldığı sahne taşınmış.